Core programming

Strona o programowaniu komputerów Amiga

O mnie | Aktualności | Artykuły


Programowanie na Amidze: Część 1: Graficzny interfejs użytkownika - Intuition
Przykład GUI Amigi

Przedstawiam pierwszy z serii artykuł traktujący o programowaniu komputerów Amiga. Kurs przeznaczony jest dla osób, które znają już język programowania typu C. Wszystkie przykłady są w języku C (niektóre zaawansowane przykłady są w języku Asemblera procesorów serii MC680x0).

Niniejszy artykuł traktować będzie o podstawach graficznego interfejsu użytkownika Amigi zwanym Intuition. Opiszę jak pokrótce tworzy się interfejs graficzny programów korzystając ze standardowych bibliotek ROMu Amigi.

Do pracy potrzebna Ci będzie:

  • Amiga :) - najlepiej wyposażona w twardy dysk
  • dowolny ulubiony kompilator języka C (polecam darmowe środowisko DICE C z Aminetu)
  • masa samozaparcia!

Graficzny interfejs użytkownika na Amidze składa się z wielu komponentów. Poniżej opis poszczególnych komponentów:

Ekrany:
Ekrany są to odrębne środowiska graficzne o określonej rozdzielczości i głębi kolorów. Wszystkie elementy na ekranie współdzielą te parametry. Jeśli dostępny ekran nie spełnia wymagań mu stawianych, można otworzyć własny. Na ekranie można rysować bezpośrednio, jednak zalecane jest wtedy korzystanie z okien (a szczególnie okna typu Backdrop).
Okna:
Okna to odrębne obszary robocze wewnątrz ekranów. Każde okienko może posiadać Gadżety, własne Menu oraz własny obszar rysowania (tzw. RastPort).

Valid HTML 4.01 Transitional